IVANA CHUBBUCK
12 ARAÇ
1- GENEL AMAÇ
Karakterinizin hayatta en çok yapmak istediği şey nedir ? Senaryo boyunca karakterinizin istediği esas şey nedir?
GENEL AMAÇ, senaryoya giriş, gelişme ve sonucu sağlayan araçtır. Aktör için olduğu kadar seyirci için de seyahat rotasını çizer. Tüm diğer rol araçları GENEL AMACA hizmet etmeli ve desteklemelidir.
Eğer dokunaklı ve kuvvetli bir aktör olmak istiyorsanız, güçlü bir insanın davranış dinamiğini taklit etmelisiniz.
Bir aktör duygularını kullanmayı, senaryonun çatışmalarının üstesinden gelecek tutkuyu ortaya çıkaran araç olarak öğrenmelidir, bir sonuç olarak değil.
Aktör senaryodaki hedefine ulaşmak için tutku ve telaşe havası yaratırken, kendi hayat tecrübelerine ne kadar başvurursa, sanatı da o kadar yükselir.
Kendinize sorun, 'Karakterimin hayattan beklentisi nedir?' 'Öncelikli hedefi nedir?' İşte bu GENEL AMAÇ 'tır.
Duygular, eylemlere karşı verdiğiniz tepkilerden başka bir şey değildir.
GENEL AMACI bilerek çalışmak, her sahnede daha gerçekçi davranışlar sergilemenizi sağlar.
GENEL AMAÇ ir aktöre, taslağın içerisini doldurtur ve ona, karakteri kişiselleştirmek için çıtayı çok yükseğe koydurur.
Karakterinizin GENEL AMACI, onun hayatından fiziksel ve/veya duygusal yönden hayatta kalmasına etki eden ve değişiklik yaratan bir kelime içermelidir.
Evrensel insan meseleleri; asıl büyük resim budur, bir karakterin tüm senaryo boyunca, nerede olursa olsun, bir gün ya da bir ömür sürecek yolculuğunu güdüleyecektir.
GENEL AMAÇLAR insanın basit ihtiyaçlarını karşılamalıdır. Bunlar:
Aşkı Bulmak
Güç Kazanmak
Karşılıksız Sevilmek
Çocuk Sahibi Olmak
Anne ve Baba Tarafından Sevilmek
Ayrıldığı (Sevgilisi ya da Eşini) Geri Kazanabilmek,
Harika Bir Kariyer İnşa Etmek
Değerli Hissetmek
Hayatta Kalabilmek (Kurtulmak)
Bir Sevdiğini Koruyabilmek ve Onu Hayatta Tutmak
Bir plot yaratabilmek için aktörün yorumuna ihtiyaç duymayız. Senaryo zaten bize bunu verir.
Şunu asla aklınızdan çıkarmayın, insanlar insan ilişkilerinin görmek için tiyatroya, sinemaya gider veya televizyon izlerler.
GENEL AMACINIZI Düşünerek Seçmeyin
Bunun yerine, senaryonun belirttiği durumlara göre, üç, dört tane seçin ve provaların tamamında deneyin. Henüz ikinci sayfanın diyaloglarına gelmeden en basit ve en etkili GENEL AMAÇ açığa çıkacaktır.
En zalim suçluların bile kötü hareketlerini sempatik gösterebilecek bir neden bulunabilir. Bunu bulmak ise aktöre kalıyor.
GENEL AMAÇ basit olmalı, en son satırda bile öncelikli ihtiyaç, senaryo boyunca mantıklı gelmelidir.
Tüm senaryoyu birden çok defa okuyun.
Karakterini ve AMAÇLARINI asla yargılama
GENEL AMACINIZI belirlerken, çirkin yanlarınızı ve karanlık taraflarınızı keşfetmekten korkmayın. Oynadığınız karakter belki de toplumun değer yargılarına göre, kötü bir adam olabilir fakat o karakter doğru olduğunu düşündüğü şeyi yapmalı. Bu sizin GENEL AMACINIZ ile yansıtılmalıdır.
Karakterinizin ruhunu iyice inceleyerek, giriştiği eylemlerin haklı sebeplerini, onların asıl sorunlarının ne olduğunu ve neden böyle davrandıklarını değerIendirmeniz gerekir. Karakterinizin ruhunu iyice inceledikten sonra onun bu davranışlarının sizin duygusal yaşamınızda nerede kendisini gösterdiği bulursanız, böylelikle karakteri ahlaksız, rezil hale sokan davranışlar size daha anlamlı gelebilir.
Karakterinizin GENEL AMACINI kişiselleştirin
GENEL AMAÇ ve SAHNE AMACI senaryo analiz tekniğinin başlıca iki aktörleridir. GENEL veya SAHNE AMACI olmasaydı, ne ihtiyaç, ne bir mana, ne bir sonuç ve en önemlisi de... bir yolculuk olmazdı.